Začněte svůj den správně


Snídaně

Mnoho lidí se ráno po probuzení na jídlo nemůže ani podívat. Pouze šálek kávy vypitý v rychlosti - to je standardní snídaně mnoha z nás. Alarmující je navíc stále se zvyšující počet dětí, které také přicházejí do školy bez snídaně.

Je snídaně skutečně tak důležitá?

Skupina vědců strávila dest let studiem vlivu snídaně na zdraví lidí všech věkových skupin. Dospěli k názoru, že vydatná snídaně může dětem i dospělým pomoci k tomu, aby byli výkonnější, rozhodní a méně podráždění. Další studie dokonce zjistily, že lidé, kteří snídají, méně trpí chronickými nemocemi, žijí déle a jsou celkově zdravější. Když mluvíme o vydatné snídani, pak tím myslíme takové jídlo, které vám poskytne minimálně jednu třetinu všeho denního energetického příjmu. Snídaně by proto měla sestávat s celozrnných obilovin, celozrnného chleba a několika kousků čerstvého ovoce. Sami zjistíte, že takto pak můžete být po celé dopoledne výkonnější.

Ale moment, co je vlastně špatného na bílém rohlíku s máslem a čajem?

Potřebujete něco, co obsahuje vlákninu. I když ji náš organismus není schopen strávit, vláknina vstřebává vodu při svém průchodu žaludkem a střevy. Tak vzniká hmota podobná mycí houbě, která působí jako jemná bariéra, aby se živiny z potravy nevstřebávali příliš rychle. Na druhé straně potraviny, které neobsahují žádnou vlákninu, především sladká jídla a nápoje, se velice rychle vstřebávají do krevního oběhu. Tím způsobí rychlý vzestup a následný pokles koncentrace glukózy v krvi. To vysvětluje, proč můžete často během dopoledne zaznamenat pokles výkonnosti, jestliže vaše snídaně obsahovala pouze potraviny s nízkým obsahem vlákniny.

Já mám hlad obvykle až kolem desáté!

Pravděpodobně nejčastěčjším důvodem, proč se lidé takto cítí, je příliiš vydatná večeře. Mlsání u televize je také častým viníkem! Při odchodu na lůžko je žaludek zaneprázdněn trávením potravy. Žaludek si ale také potřebuje odpočinout. Není pak divu, že vyčerpaný žaludek, který pracuje celou noc, není nadšen vydatnou snídaní. A řešení tohoto problému?

  • Jezte lehčí večeři nejpozději čtyři hodiny před spaním, nebo ji někdy můžete úpně vynechat.

  • Mezi večeří a spánkem už nic nejezte a nepijte - snad kromě vody, případně kouskem ovoce.

Pokud budete dodržovat tyto dvě jednoduché zásady, zakrátko se - po dlouhé noci - začnete znovu těšit na snídani.

Když vynechám snídani, nepomůže mi to zhubnout?

Právě naopak. Studie prováděná v americkém státě Iowa prokázala, že vynechání snídaně nepředstavuje v žádném případě výhodu při hubnutí. Lidé, kteří nesnídají, jsou během dne hladoví, proto během dne mlsají a v konečném důsledku toho snědí v průběhu dne více. V dopoledních hodinách jsou také méně výkonní.

Já ale skutečně nemám na snídani čas!

Mnoho lidí dlouho ponocuje a pak ráno spí tak dlouho, jak je to jen možné. Někdo sice může být v noci výkonnější, ovšem většině z nás tento způsob života nesvědčí. Snažte se večer ulehnout včas, abyste se mohli ráno probudit odpočatí a měli čas se nasnídat. Začněte den tím, že vypijete dvě sklenice vody či teplého bylinkového čaje - tím propláchnete a osvěžíte žaludek. Pohodlně se oblečte a zacvičte si nebo se rychle projděte. Osprchujte se nebo se omyjte do půl těla a připravte si teplou snídani. Tento návod je vhodný také pro děti. Uložte je večer do postele včas, aby pak ráno měly dostatek času na snídani. V případě, že vás vaše zaměstnání nutí vstávat brzo, noste si zdravou, doma připravenou snídani do práce. Nasnídejte se až později během přestávky, např. kolem deváté hodiny. Vydatná snídaně vám dodá více energie, zlepší kkoncentraci a celkově přispěje k větší pohodě. Budete v menším pokušení mlsat. Dokonce budete schopni lépe ovládat své emoce. Není to krásný způsob, jak zahájit každý nový den?